Drag Racing, un sport complet

Pasiunea pentru motoare turbo + adrenalina = Drag Racing

Ma numesc Silviu Novac si de cand ma stiu sunt calare pe motocicleta. A fost mostenire de familie. Primele notiuni despre motociclism, primele chei necesare “surubaritului” mi le-a oferit tata…de pe la 7 anisori. Ce sa spun? Sunt mandru de el si de faptul ca mi-a insuflat aceasta dragoste. Asa ca nu mai incape dubiu ca mi-am indreptat toate fortele si am transformat acest hobby in meserie. A devenit sinonim cu mine, cu felul meu de a trai: printre motociclisti si ajutand motociclisti.

Dar am realizat toate pericolele pe care le implica viteza intr-un mediu necontrolat si atunci am zis sa aleg un mod mai inteligent de a-mi folosi “calutii”. Si m-am orientat spre competitiile de Drag Racing, sport care in tara noastra nu este inca foarte bine cunoscut. Si in ciuda presupunerilor, acesta este un sport perfect legal. Cursa se desfasoara in cadru organizat, nu pe strazi circulate, pe o distanta de 402 de metri. Pe pista exista doar doi concurenti in momentul cursei si totul este cronometrat si supervizat. In doar 9-10 secunde, ai parte de viteza, adrenalina si senzatia de libertate, totul in deplina siguranta. Si la finalul cursei ai parte de un amalgam de senzatii…bucuria unui nou record personal si frustarea ca puteai sa fii si mai bun.

La drag, indiferent de cat de sigur eram pe mine, am realizat ca mai am nevoie de ceva pregatire ca sa fiu cel mai bun. A trebuit sa tot aduc ajustari motocicletelor cu care concuram si in final am ajuns la concluzia ca doar o motocicleta supra-alimentata imi poate satisfice nevoile. Asa ca am pornit la drum: motocicleta perfecta pentru mine. Un drum plin de provocari, exact asa cum imi place ????.

Motocicletele supra-alimentate cu turbocompresor sunt “jucarii” complexe, asa cum le alint, si au performante uluitoare fata de suratele aspirate. Totusi, mententanta riguroasa si costisitoare, set-up-ul managementului de carburant si costurile de realizare reprezinta, de cele mai multe ori, un zid in calea fericirii unui racer. Acestea pot transforma intreg procesul intr-un adevarat calvar. Hai sa iti explic de ce.

In spatele unei motociclete turbo performante sunt sute de ore de munca, alte sute de ore de cercetare si documentare si mai ales un buget generos, care in majoritatea cazurilor, depaseste pretul de piata al motocicletei.

Teoretic, principiul de functionare este simplu: gazele rezultate din procesul de ardere antreneaza turbina si ajuta alimentarea motorului cu o cantitate sporita de aer. Practic, lucrurile incep sa se complice de aici incolo. Si anume: fortand admisia cu o cantitate mai mare de aer, suntem nevoiti sa introducem in cilindrii si o cantitate mai mare de benzina. Raportul aer / combustibil trebuie sa ramana constant, in jurul valorii de 12. Asta insemna ca pentru fiecare gram de benzina trebuie introdus in motor alte 12 grame de aer. Desi pare logic, simplu si banal, pana ajungem sa obtinem acest amestec perfect este o cale lunga si anevoioasa, cu multe incercari.

Odata obtinut amestecul gazos in combinatia perfecta nu o sa poti respira usurat. De aici incepe alta provocare: setarea avansului la aprindere. In romana, asta se traduce identificarea intervalului optim in care bujia sa produca scanteie si deci sa aprinda gazele acumulate in camera de ardere. La motoarele cu admisie fortata, avansul la aprindere trebuie intarziat pentru a preveni detonatiile. In caz contrar, pistoanele propulsorului vor suferi socuri fantastice, pana la distrugere.

Ai reusit si asta, asa ca entuziasmul creste si mai ca esti tentat sa te inscrii la prima ta cursa. Din experienta, ma simt nevoit sa iti diminuez elanul. De fapt, tot ce ai obtinut pana acum, functioneaza doar in teorie. In realitate, chiar daca pe ceasul analizorului de gaze citesti valori perfecte, ai obtinut o motocicleta mai lenta decat cea de la care ai plecat, iar pana la distrugerea motorului, fara expertiza necesara, e doar un pas.

Asa ca, pentru a reusi ca toate componentele sistemului de supra-alimentare sa lucreze intr-o armonie perfecta, este nevoie de un reglaj minutios, realizat in conditii de sarcina cu ajutorul unui stand dinamometric. Abia apoi o sa poti sa spui ca intr-un final ai reusit. “Calutii” motocicletei tale sunt vii si potcoviti. Pana cand? Pana se sparge, pentru ca, nu-i asa, niciodata nu iti vor fi deajuns :P.

 

silviu-novac-skr-super-bikes

Acest website foloseste cookie-uri. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie. Acest website foloseste cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experiență mult mai bună de navigare și servicii adaptate nevoilor și interesului fiecaruia. Aceste cookie-uri pot proveni de la următorii terți: Adwords, Doubleclick.net, Google Analytics, Google.com, Facebook.